Nowa wiedza - stare nawyki


Podejście tradycyjne charakteryzuje się schematem działania, w którym najpierw wykonujemy ćwiczenie i dopiero po jego opanowaniu wprowadzamy go do gry. Zawodnik nie wie w jakim celu go wykonuje, a nawet gdy otrzyma wyjaśnienie, to i tak jest to dalekie od wykorzystania danego elementu w grze. Transfer nie jest tak wysoki, jak by nam mogło się wydawać.

Podeście całościowe oparte jest na współczesnej wiedzy z dziedziny psychologii i pedagogiki.
Ćwiczenie wynika z gry. Ćwiczę to, co sprawia mi trudność w grze oraz to co może podnieść grę na wyższy poziom, o krok dalej. Wiem co mi potrzeba, dlatego to ćwiczę i od razu sprawdzam w grze. 
Nie marnuje czasu na nudne powtarzanie utartych schematów, które nijak się mają do tego jak należy działać podczas zawodów.

Porównaj jakie nawyki podejścia tradycyjnego pozostają wciąż Twoim balastem:
  • Zbyt duży nacisk na umiejętności techniczne.
  • Tradycyjny podział na części treningu bez wzajemnego powiązania ze sobą.
  • Zbyt duży nacisk na bezpośrednie instruowanie głównie w stylu rozkazującym.
  • Brak lub zbyt obszerne instruowanie podczas fragmentów gry (wiara w automatyczny transfer).
  • Serwowanie ćwiczeń oderwanych od istoty gry bez określonego celu .
  • Wiara w to, że tylko monotonne powtarzanie ćwiczeń prowadzi do sukcesu.
  • Koncentracja na sobie (wystarczy, że trener wie do czego dane ćwiczenie służy).
Wiedzieć to jedno, a stosować to drugie.

Tymczasem w podejściu współczesnym spojrzenie na trenowanie jest odmiennie inne. Spójrzmy na poniższe punkty, aby ocenić jak daleko zaszliśmy w całościowym rozumieniu treningu.

• Celem nie jest „dawanie w kość”, ale nauczanie i przygotowywanie do zawodów.
• Dążę do tego, aby siatkówka bawiła na każdym poziomie (różnorodność ćwiczeń, ciekawa gra, zastosowanie pomocy sportowych i trenażerów).
• Inspiruję i tworzę środowisko „uczenia się” poprzez wykazywanie postępów.
• Dobrze komunikuje swój przekaz i dbam o dobre relacje pomiędzy zawodnikami.
• Obserwuje indywidualne potrzeby i pracuje nad rozwojem swoich zawodników
• Rozwijam grę poprzez wykorzystanie indywidualnych postępów zawodników
• Dbam o to aby zawodnicy doznawali pewnej dawki sukcesu na każdych zajęciach (progresja umiejętności, realistyczne cele).

Dbaj też o sprawny przebieg zajęć. Należy się wystrzegać:

Ustawiania ćwiczących w zbyt długich rzędach (oczekiwanie w kolejce i zbyt mała ilość pomocy dla ćwiczących)
Udzielania zbyt długich wyjaśnień ( zamiast stosowania ćwiczeń doprowadzających, pomocy dydaktycznych)
Częstej zmiany ćwiczeń wymagających zmiany ich organizacji (przemieszczanie grup, wymiana sprzętu)
Przesadnego zwracania uwagi na dyscyplinę
Wykonując ćwiczenia oderwane od gry („ćwiczenia z kapelusza”) nie budujemy swojego autorytetu. Zawodnicy szybko wychwycą, co jest grane. Należy dać im wiedzę, aby sami mogli dochodzić do konkretnych rozwiązań. Wówczas ich nawyki są trwałe, a gra rozwija się w tempie dającym satysfakcję wszystkim.

Materiały szkoleniowe dostępne bezpłatnie

Publikacje - Klub

Widzenie zogniskowane i otoczeniowe

Widzenie zogniskowane i otoczeniowe

Wzrok przeważa nad innymi źródłami informacji czuciowej stanowiąc podstawę do kontroli ruchów
Korekta błędów rozbiegu do ataku

Korekta błędów rozbiegu do ataku

Najczęstsze błędy atakujący popełniają podczas rozbiegu, który decyduje o tym co dzieje się później.
Sterowanie ruchami

Sterowanie ruchami

Powstaje pytanie w jaki sposób zawodnik potrafi wykryć rozpoznać i wykorzystać właściwie informacje czuciowe.
Pamięć operacyjna

Pamięć operacyjna

Pamięć operacyjna, to pamięć krótkotrwała, w której w sposób świadomy dokonuje sie selekcja informacji
Jak działa pamięć?

Jak działa pamięć?

Wiele słyszeliśmy o pamięci długotrwałej i krótkotrwałej. Jak działa pamięć podczas nauki nowego ruchu. Jak wygląda uczenie "ukryte"
W rytmie na trzy

W rytmie na trzy

Publikacja pokazuje znaczenie rytmu w metodyce treningu i to o timing powinniśmy szczególnie zadbać podczas nauki nowych elementów    
Gra pozorów, czyli nabity w butelkę

Gra pozorów, czyli nabity w butelkę

Artykuł mówi o sposobach skutecznego wpływania na opóźnianie reakcji rywala na swoje działania.
Widzieć, nie znaczy postrzegać

Widzieć, nie znaczy postrzegać

Jak działa system postrzegania, który pozwala nam reagować właściwie na daną sytuację
Jak myśli i działa zawodnik

Jak myśli i działa zawodnik

Im bardziej złożone jest zadanie wymagające obserwacji i dokonywania wyborów, tym niższy poziom pobudzania jest potrzebny.
Mobilizacja stawu biodrowego

Mobilizacja stawu biodrowego

Nasze biodra często pracują w niepełnym zakresie, co może prowadzić do napięcia i sztywności. 
Przewidywanie - czy warto?

Przewidywanie - czy warto?

Początkujący siatkarze mogą poprawić swoje zdolności przewidywania obserwując rywala i analizując jego zachowanie.
Trening stabilizacji

Trening stabilizacji

Bez stabilnego fundamentu siła generowana przy aktywności ruchowej może prowadzić do przeciążenia oraz kontuzji
Trening oddychania z użyciem taśmy oporowej

Trening oddychania z użyciem taśmy oporowej

Zaburzony wzorzec oddechowy niesie problemy ze stabilnością czy hiperwentylacją.
Czas reakcji i podejmowanie decyzji

Czas reakcji i podejmowanie decyzji

Czas reakcji i podejmowanie decyzji, to jeden z najważniejszych elementów nauczania gry
Etapy opanowania czynności ruchowej

Etapy opanowania czynności ruchowej

Ćwiczenie musi być mocno osadzone w sytuacji boiskowej w której ta czynność jest wykonywana, czy też w której następuje uczenie sią ruchów.
Podział nawyków w kontekście nauczania ruchu

Podział nawyków w kontekście nauczania ruchu

Powinniśmy umieć rozpoznawać niektóre z pośród najważniejszych cech  odróżniających jeden nawyk ruchowy od drugiego            
Drużyna lepiej ćwiczy niż gra II

Drużyna lepiej ćwiczy niż gra II

Sposoby nauczania i doskonalenia ruchu z uwzględnieniem podstawowego wzorca ruchowy i uogólnionego programu ruchowego.
Drużyna lepiej ćwiczy niz gra I

Drużyna lepiej ćwiczy niz gra I

Cykl artykułów nawiązujących do książki R.A SCHMIDT I C.A. WRISBERG: CZYNNOŚCI RUCHOWE CZŁOWIEKA. 
Blok vs rozbieg atakującego

Blok vs rozbieg atakującego

Rozwój umiejętności blokowania powinien być spójny z nauką techniki i taktyki atakowania 
To tylko blok!

To tylko blok!

Trener powinien znać wzorce ruchowe, umieć je nauczyć i oceniać poprawność stosowania w praktyce.
Piłka i tak doleci ...

Piłka i tak doleci ...

Jaka filozofia leży u podstaw naszej pracy z zawodnikiem i zespołem. Jak realizujemy nasze cele.
Nauka ataku blok -aut

Nauka ataku blok -aut

Artykuł przedstawia możliwość wykorzystania atrapy bloku do nauki uderzenia blok-aut.