Nowa wiedza - stare nawyki


Podejście tradycyjne charakteryzuje się schematem działania, w którym najpierw wykonujemy ćwiczenie i dopiero po jego opanowaniu wprowadzamy go do gry. Zawodnik nie wie w jakim celu go wykonuje, a nawet gdy otrzyma wyjaśnienie, to i tak jest to dalekie od wykorzystania danego elementu w grze. Transfer nie jest tak wysoki, jak by nam mogło się wydawać.

Podeście całościowe oparte jest na współczesnej wiedzy z dziedziny psychologii i pedagogiki.
Ćwiczenie wynika z gry. Ćwiczę to, co sprawia mi trudność w grze oraz to co może podnieść grę na wyższy poziom, o krok dalej. Wiem co mi potrzeba, dlatego to ćwiczę i od razu sprawdzam w grze. 
Nie marnuje czasu na nudne powtarzanie utartych schematów, które nijak się mają do tego jak należy działać podczas zawodów.

Porównaj jakie nawyki podejścia tradycyjnego pozostają wciąż Twoim balastem:
  • Zbyt duży nacisk na umiejętności techniczne.
  • Tradycyjny podział na części treningu bez wzajemnego powiązania ze sobą.
  • Zbyt duży nacisk na bezpośrednie instruowanie głównie w stylu rozkazującym.
  • Brak lub zbyt obszerne instruowanie podczas fragmentów gry (wiara w automatyczny transfer).
  • Serwowanie ćwiczeń oderwanych od istoty gry bez określonego celu .
  • Wiara w to, że tylko monotonne powtarzanie ćwiczeń prowadzi do sukcesu.
  • Koncentracja na sobie (wystarczy, że trener wie do czego dane ćwiczenie służy).
Wiedzieć to jedno, a stosować to drugie.

Tymczasem w podejściu współczesnym spojrzenie na trenowanie jest odmiennie inne. Spójrzmy na poniższe punkty, aby ocenić jak daleko zaszliśmy w całościowym rozumieniu treningu.

• Celem nie jest „dawanie w kość”, ale nauczanie i przygotowywanie do zawodów.
• Dążę do tego, aby siatkówka bawiła na każdym poziomie (różnorodność ćwiczeń, ciekawa gra, zastosowanie pomocy sportowych i trenażerów).
• Inspiruję i tworzę środowisko „uczenia się” poprzez wykazywanie postępów.
• Dobrze komunikuje swój przekaz i dbam o dobre relacje pomiędzy zawodnikami.
• Obserwuje indywidualne potrzeby i pracuje nad rozwojem swoich zawodników
• Rozwijam grę poprzez wykorzystanie indywidualnych postępów zawodników
• Dbam o to aby zawodnicy doznawali pewnej dawki sukcesu na każdych zajęciach (progresja umiejętności, realistyczne cele).

Dbaj też o sprawny przebieg zajęć. Należy się wystrzegać:

Ustawiania ćwiczących w zbyt długich rzędach (oczekiwanie w kolejce i zbyt mała ilość pomocy dla ćwiczących)
Udzielania zbyt długich wyjaśnień ( zamiast stosowania ćwiczeń doprowadzających, pomocy dydaktycznych)
Częstej zmiany ćwiczeń wymagających zmiany ich organizacji (przemieszczanie grup, wymiana sprzętu)
Przesadnego zwracania uwagi na dyscyplinę
Wykonując ćwiczenia oderwane od gry („ćwiczenia z kapelusza”) nie budujemy swojego autorytetu. Zawodnicy szybko wychwycą, co jest grane. Należy dać im wiedzę, aby sami mogli dochodzić do konkretnych rozwiązań. Wówczas ich nawyki są trwałe, a gra rozwija się w tempie dającym satysfakcję wszystkim.

Materiały szkoleniowe dostępne bezpłatnie

Publikacje

To tylko blok!
16
Luty
2020

To tylko blok!

Każdy element piłki siatkowej ma swoje elementarne postawy, które powinny być nauczane najpierw i pozostawać wzorcem ruchowym wokół którego zawiązuje się całe działanie zawodnika, jak podejmowanie decyzji na podstawie obserwacji czy sposób dojście do miejsca akcji. Każdy trener, wśród wielu innych czynności  zawodnika, musi umieć rozpoznawać ten podstawowy ruch i porównać go z wzorcem ruchowym. 
Piłka i tak doleci ...

Piłka i tak doleci ...

Jaka filozofia leży u podstaw naszej pracy z zawodnikiem i zespołem. Jak realizujemy nasze cele.
Nauka ataku blok -aut

Nauka ataku blok -aut

Artykuł przedstawia możliwość wykorzystania atrapy bloku do nauki uderzenia blok-aut.