Piłka i tak doleci ...

Jaka filozofia leży u podstaw naszej pracy z zawodnikiem i zespołem. Najważniejsze zapewne są te elementy wyszczególnione poniżej.
  1. Powtarzalność wykonywania elementów technicznych
  2. Powtarzalność trajektorii lotu piłki
  3. Zarządzanie ryzykiem- kiedy warto zastosować dane działanie.
  4. Automatyzacja, automatyzacja, automatyzacja.
U najlepszych zawodników decydującą cechą pozwalającą uzyskać przewagę jest „czytanie gry”. Jest to nauka rozpoznawania wzorców ruchowych, ich właściwa interpretacja pozwalająca przewidzieć, co stanie się za chwilę.

Pracę nad „czytaniem gry” prowadzimy w podobny sposób jak pracę nad techniką

Tutaj nasuwa się  pytanie:  
Jak możemy pomóc naszym zawodnikom dostrzegać to, co my widzimy, w tym samym czasie ?

I to jest nasz klucz do pracy na treningach. Często najlepsi nasi zawodnicy i zawodniczki obserwują grę, jakby przez rulony zrobione z papieru. A co dopiero dzieje się w końcówkach meczów, gdy dochodzi stres, który jeszcze bardziej zawęża pole widzenia. Często słyszy się że nauka obserwacji sama przychodzi z wiekiem. Jest to połowiczna prawda, ponieważ przez stopniowe zwiększanie scenariuszy zdarzeń na boisku możemy dużo wcześniej osiągać lepsze rezultaty.

Dlatego tak często widzimy zawodników zaskoczonych „kiwką” , ponieważ cała ich uwaga przekierowana została na piłkę, czyli ich reakcja wynika z tego, że widzą piłką lecącą w kierunku boiska, a nie dlatego że widzieli ruch ręki znamionujący to zagranie.
To powinno być celem Waszej pracy, nauczyć młodzież „głębokiego widzenia”, postrzegania sytuacji jako całości.

Na początku kariery zawodnik postrzega grę na zasadzie: „wszystko może się zdarzyć” pozostaje często zaskakiwany rozwojem sytuacji. Po jakimś czasie nauczony kilku wzorów, elementów „czytania gry” jest w stanie zredukować ogólne myślenie z „ wszystko może się zdarzyć” do kilku, może nawet dwóch scenariuszy, które prawdopodobnie wydarzą się za chwilę.

Czy chcecie z nauczaniem tych umiejętności czekać do wieku juniora. Później próba wprowadzania dodatkowych zadań w zakresu obserwacji obniża początkowo skuteczność gry, a tego nikt nie lubi.

Dlatego rozpoznawanie sytuacji poprzez „czytanie gry„ staje się istotne by widzieć, co jest najważniejsze w tej chwili, w tej akcji i co może się wydarzyć.
 
Pozostawanie w sytuacji „wszystko może się zdarzyć” nie rozwija zawodnika i nawet jego wspaniałe umiejętności techniczne nie kompensują braków w zakresie postrzegania.

Naszym zadaniem jest przestawić proces patrzenia na proces widzenia.

Słowa klucze: stwórzmy wzory zachowań, np. wyprostowana ręka w łokciu = kiwka, a ustawienie barków pokazuje kierunek ataku, itp.. Naszym zadaniem jest pomóc naszym zawodnikom patrzeć na to co się dzieje głębiej, dalej, zamiast koncentrowania wzroku na piłce.

Dlatego zawsze nawet kiedy odbijamy piłkę w parach staramy się uczulić swoich zawodników na to, aby zwracali szczególną uwagę na pracę ręki atakującej. Należy egzekwować, aby podczas ćwiczeń z piłką patrzeć na zawodnika, nie na piłkę. Piłka i tak doleci…

Materiały szkoleniowe dostępne bezpłatnie

Publikacje

Pamięć operacyjna

Pamięć operacyjna

Pamięć operacyjna, to pamięć krótkotrwała, w której w sposób świadomy dokonuje sie selekcja informacji
Jak działa pamięć?

Jak działa pamięć?

Wiele słyszeliśmy o pamięci długotrwałej i krótkotrwałej. Jak działa pamięć podczas nauki nowego ruchu. Jak wygląda uczenie "ukryte"
W rytmie na trzy

W rytmie na trzy

Publikacja pokazuje znaczenie rytmu w metodyce treningu i to o timing powinniśmy szczególnie zadbać podczas nauki nowych elementów    
Gra pozorów, czyli nabity w butelkę

Gra pozorów, czyli nabity w butelkę

Artykuł mówi o sposobach skutecznego wpływania na opóźnianie reakcji rywala na swoje działania.
Widzieć, nie znaczy postrzegać

Widzieć, nie znaczy postrzegać

Jak działa system postrzegania, który pozwala nam reagować właściwie na daną sytuację
Jak myśli i działa zawodnik

Jak myśli i działa zawodnik

Im bardziej złożone jest zadanie wymagające obserwacji i dokonywania wyborów, tym niższy poziom pobudzania jest potrzebny.
Mobilizacja stawu biodrowego

Mobilizacja stawu biodrowego

Nasze biodra często pracują w niepełnym zakresie, co może prowadzić do napięcia i sztywności. 
Przewidywanie - czy warto?

Przewidywanie - czy warto?

Początkujący siatkarze mogą poprawić swoje zdolności przewidywania obserwując rywala i analizując jego zachowanie.
Trening stabilizacji

Trening stabilizacji

Bez stabilnego fundamentu siła generowana przy aktywności ruchowej może prowadzić do przeciążenia oraz kontuzji
Trening oddychania z użyciem taśmy oporowej

Trening oddychania z użyciem taśmy oporowej

Zaburzony wzorzec oddechowy niesie problemy ze stabilnością czy hiperwentylacją.
Czas reakcji i podejmowanie decyzji

Czas reakcji i podejmowanie decyzji

Czas reakcji i podejmowanie decyzji, to jeden z najważniejszych elementów nauczania gry
Etapy opanowania czynności ruchowej

Etapy opanowania czynności ruchowej

Ćwiczenie musi być mocno osadzone w sytuacji boiskowej w której ta czynność jest wykonywana, czy też w której następuje uczenie sią ruchów.
Podział nawyków w kontekście nauczania ruchu

Podział nawyków w kontekście nauczania ruchu

Powinniśmy umieć rozpoznawać niektóre z pośród najważniejszych cech  odróżniających jeden nawyk ruchowy od drugiego            
Drużyna lepiej ćwiczy niż gra II

Drużyna lepiej ćwiczy niż gra II

Sposoby nauczania i doskonalenia ruchu z uwzględnieniem podstawowego wzorca ruchowy i uogólnionego programu ruchowego.
Drużyna lepiej ćwiczy niz gra I

Drużyna lepiej ćwiczy niz gra I

Cykl artykułów nawiązujących do książki R.A SCHMIDT I C.A. WRISBERG: CZYNNOŚCI RUCHOWE CZŁOWIEKA. 
Blok vs rozbieg atakującego

Blok vs rozbieg atakującego

Rozwój umiejętności blokowania powinien być spójny z nauką techniki i taktyki atakowania 
To tylko blok!

To tylko blok!

Trener powinien znać wzorce ruchowe, umieć je nauczyć i oceniać poprawność stosowania w praktyce.
Nowa wiedza - stare nawyki

Nowa wiedza - stare nawyki

Podeście całościowe oparte jest na współczesnej wiedzy z dziedziny psychologii i pedagogiki.
Nauka ataku blok -aut

Nauka ataku blok -aut

Artykuł przedstawia możliwość wykorzystania atrapy bloku do nauki uderzenia blok-aut.