To tylko blok!

Trener powinien znać wzorce ruchowe, umieć je nauczyć i oceniać poprawność stosowania w praktyce.
Każdy element piłki siatkowej ma swoje elementarne zasady, które powinny być nauczane najpierw i pozostawać wzorcem ruchowym wokół którego zawiązuje się całe działanie zawodnika, jak podejmowanie decyzji na podstawie obserwacji czy sposób dojście do miejsca akcji.
Trenerzy, wśród wielu innych czynności  zawodnika, muszą umieć rozpoznawać ten podstawowy ruch i porównać go z wzorcem ruchowym. 

Dlatego wzorzec ruchowy musi być poprawny, określający właściwy ruch z uwzględnieniem właściwych mu szczegółów.

"Do właściwego wykonania danego elementu dochodzi sam zawodnik poprzez konfrontacje swojego wykonania z określonym wzorcem. Tutaj należy pozwalać mu na robienie błędów pod warunkiem, że jest świadomy swojego celu.  Jeden zawodnik ogarnie całość ruchu, inny będzie musiał opanowywać go etapami. Trener tylko wspiera go w tym działaniu szukając odpowiednich metod".

W bloku takim elementem podstawowym wokół którego buduje się całą jego złożoność jest pozycja ramion i dłoni w momencie blokowania. Każda inna czynność którą dokładamy lub każda zmiana ułożenia ramion wynikająca z sytuacji jest odnoszona do tego podstawowego wzorca.

Ramiona pochylone tak, aby patrząc do przodu widzieć pozycję dłoni. Ważnym elementem w sile bloku jest sposób trzymania łokci. Powinny one być mocno zbliżone do siebie do uzyskania momentu ich zablokowania (zaryglowania). Naturalnym następstwem tego ułożenia są skręcone do środka i uniesione w górę barki oraz przegięte na zewnątrz dłonie (w stawach promieniowo-nadgarstkowych, aż do uczucia napięcia w łokciach). Ramiona naciskane przez partnera nie odchylają się.

Takie ułożenie dłoni wspomaga siłę nadgarstków, które są mniej podatne na odchylenie niż podczas ułożenia na przedłużeniu ramion. Zawodnicy jeszcze dodatkowo wzmacniają swoją siłę nadgarstków poprzez ściskania piłeczek tenisowych lub specjalnych urządzeń.

Uderzaj w piłkę trzymaną w dłoniach blokującego i obserwuj reakcję ramion


Kciuki skierowane są w górę i oddalone od siebie w zależności od ułożenia ramion, które mają za zadanie nie przepuścić piłki uderzonej poniżej dłoni.
Wzorzec ruchowy innego ułożenia dłoni w zależności od pozycji na boisku korygowany jest poprzez extra ruch barków. Nie może on jednak zmieniać położenia drugiego ramienia.

Palce maksymalnie rozstawione. Przypomina to dawną naukę gry na fortepianie, gdy grającym rozsuwano palce za pomocą specjalnych urządzeń. Można dać plecenia maksymalnego rozstawiania małego palca od serdecznego, wówczas pozostałe palce naprężą się automatycznie Dzisiaj zawodnicy wzmacniają sobie palce poprzez owijanie gumki wokół każdego palca i następnie rozsuwają je pokonując opór gumy.

Uderzaj w stojący blok i obserwuj odskakująca piłkę

Należy pracować nad odpowiednim wzorcem ułożenia ramion i dłoni w bloku i egzekwować jego wykonanie w każdym momencie treningu i gry.

Materiały szkoleniowe dostępne bezpłatnie

Publikacje - Klub

Widzenie zogniskowane i otoczeniowe

Widzenie zogniskowane i otoczeniowe

Wzrok przeważa nad innymi źródłami informacji czuciowej stanowiąc podstawę do kontroli ruchów
Korekta błędów rozbiegu do ataku

Korekta błędów rozbiegu do ataku

Najczęstsze błędy atakujący popełniają podczas rozbiegu, który decyduje o tym co dzieje się później.
Sterowanie ruchami

Sterowanie ruchami

Powstaje pytanie w jaki sposób zawodnik potrafi wykryć rozpoznać i wykorzystać właściwie informacje czuciowe.
Pamięć operacyjna

Pamięć operacyjna

Pamięć operacyjna, to pamięć krótkotrwała, w której w sposób świadomy dokonuje sie selekcja informacji
Jak działa pamięć?

Jak działa pamięć?

Wiele słyszeliśmy o pamięci długotrwałej i krótkotrwałej. Jak działa pamięć podczas nauki nowego ruchu. Jak wygląda uczenie "ukryte"
W rytmie na trzy

W rytmie na trzy

Publikacja pokazuje znaczenie rytmu w metodyce treningu i to o timing powinniśmy szczególnie zadbać podczas nauki nowych elementów    
Gra pozorów, czyli nabity w butelkę

Gra pozorów, czyli nabity w butelkę

Artykuł mówi o sposobach skutecznego wpływania na opóźnianie reakcji rywala na swoje działania.
Widzieć, nie znaczy postrzegać

Widzieć, nie znaczy postrzegać

Jak działa system postrzegania, który pozwala nam reagować właściwie na daną sytuację
Jak myśli i działa zawodnik

Jak myśli i działa zawodnik

Im bardziej złożone jest zadanie wymagające obserwacji i dokonywania wyborów, tym niższy poziom pobudzania jest potrzebny.
Mobilizacja stawu biodrowego

Mobilizacja stawu biodrowego

Nasze biodra często pracują w niepełnym zakresie, co może prowadzić do napięcia i sztywności. 
Przewidywanie - czy warto?

Przewidywanie - czy warto?

Początkujący siatkarze mogą poprawić swoje zdolności przewidywania obserwując rywala i analizując jego zachowanie.
Trening stabilizacji

Trening stabilizacji

Bez stabilnego fundamentu siła generowana przy aktywności ruchowej może prowadzić do przeciążenia oraz kontuzji
Trening oddychania z użyciem taśmy oporowej

Trening oddychania z użyciem taśmy oporowej

Zaburzony wzorzec oddechowy niesie problemy ze stabilnością czy hiperwentylacją.
Czas reakcji i podejmowanie decyzji

Czas reakcji i podejmowanie decyzji

Czas reakcji i podejmowanie decyzji, to jeden z najważniejszych elementów nauczania gry
Etapy opanowania czynności ruchowej

Etapy opanowania czynności ruchowej

Ćwiczenie musi być mocno osadzone w sytuacji boiskowej w której ta czynność jest wykonywana, czy też w której następuje uczenie sią ruchów.
Podział nawyków w kontekście nauczania ruchu

Podział nawyków w kontekście nauczania ruchu

Powinniśmy umieć rozpoznawać niektóre z pośród najważniejszych cech  odróżniających jeden nawyk ruchowy od drugiego            
Drużyna lepiej ćwiczy niż gra II

Drużyna lepiej ćwiczy niż gra II

Sposoby nauczania i doskonalenia ruchu z uwzględnieniem podstawowego wzorca ruchowy i uogólnionego programu ruchowego.
Drużyna lepiej ćwiczy niz gra I

Drużyna lepiej ćwiczy niz gra I

Cykl artykułów nawiązujących do książki R.A SCHMIDT I C.A. WRISBERG: CZYNNOŚCI RUCHOWE CZŁOWIEKA. 
Blok vs rozbieg atakującego

Blok vs rozbieg atakującego

Rozwój umiejętności blokowania powinien być spójny z nauką techniki i taktyki atakowania 
Nowa wiedza - stare nawyki

Nowa wiedza - stare nawyki

Podeście całościowe oparte jest na współczesnej wiedzy z dziedziny psychologii i pedagogiki.
Piłka i tak doleci ...

Piłka i tak doleci ...

Jaka filozofia leży u podstaw naszej pracy z zawodnikiem i zespołem. Jak realizujemy nasze cele.
Nauka ataku blok -aut

Nauka ataku blok -aut

Artykuł przedstawia możliwość wykorzystania atrapy bloku do nauki uderzenia blok-aut.